středa 17. listopadu 2010

Tux Commander: Možná náhrada za Total Commander (nebo jiný správce souborů)

Dvoupanelový správce souborů je, zdá se, stále nutnost - pro mě taky. V KDE4 používám Krusader a perfektně mi sedí. Mám ale taky období, kdy pracuji v prostředí Xfce, takže jsem hledal program nezávislý na knihovnách KDE. Mohl by jím být Tux Commander Tomáše Bžatka.

Má dva panely a v nich karty, což je skvělá věc, na niž jsem z Krusaderu zvyklý (tedy - chtěl bych tuhle funkci všude včetně OpenOffice.org ;-)) Další běžné funkce nebudu popisovat, protože jimi program disponuje. Dokáže se také připojovat ke vzdáleným počítačům (FTP, SSH atp.), nezapomeňte si ale nainstalovat balík tuxcmd-modules, který tyto služby poskytuje.

Co bych uvítal jako vylepšení

Zmíním věci, které by šlo považovat za nevyladěné - ačkoliv pokud máte čas, jejich ručním nastavením můžete dosáhnout dokonalého stavu. Když ale čas nemáte nebo vás to prostě nebaví, trochu zamrzí, že to nefunguje hned.
  1. Nejsou k dispozici profily nastavení, např. to bývá "Midnight Commander" nebo "Total Commander". Často jde "jen" o barvy a obsah panelů, ale i to by ulehčilo práci.
  2. Po klepnutí na soubor vás překvapí hláška, že je třeba nastavit aplikaci, která soubor otevře. To je největší bolístka programu - když pracujete, nemáte náladu nastavovat, že se pdfko má otevírat třeba v Evince. Na druhou stranu si tak můžete přesně nastavit, co se má spouštět. Každý typ souboru má více akcí, takže obrázek můžete otevírat v různých programech - jak to mají jiné programy pro práci se soubory.
  3. S tím souvisí barevné odlišení souborů - nastavuje se zároveň s akcí, která se má vykonat. Ve výchozím nastavení existuje pouze typ "adresář" a "soubor".
  4. Interní prohlížeč je opravdu chudý, nicméně lze nastavit otevírání jiným programem. Vzhledem k tomu, že to platí pro každý soubor, asi nejlepší způsob je spouštění skriptu xdg-open, který spustí patřičný program podle typu souboru. To už ale pak mizí rozdíl mezi prohlížením a úpravou.
  5. Nepřišel jsem na to, jak skrýt příkazovou řádku, kterou nepotřebuji.
  6. Nevím, jak se rychle dostat k připojeným médiím a jak je odpojit. Diskové oddíly se přitom zobrazují v horní liště.
  7. Tlačítko pro synchronizaci panelů funguje obráceně - to v levém panelu nastaví obsah v pravém panelu. :-(
  8. Nefungovala mi změna klávesových zkratek - program samotný jejich změnu nenabízí, mělo by to ale jít funkcí samotného rozhraní Gtk: vybrat myší položku v menu a stisknout požadovanou kombinaci. V jiných Gtk programech v prostředí Xfce to funguje, zde se mi to nepovedlo.

Je to výborný program!

I když by to vypadalo, že jsem nespokojený, není tomu tak. Tux Commander je vynikající program, který má přesně tolik funkcí, kolik potřebuji, je stabilní a výkonný - nestalo se mi, že by mě brzdil v práci (ano, počáteční nastavení je nutné).
Tux Commander

5 komentářů:

  1. to nastavovani jednotlivych pripon mi prijde jako skvely napad. tux cmd jsem zkousela v dobe, kdy jsem jeste vubec netusila, ze existuje nejaky linuxexpres :) ale zklamal me faktem, ze nema vestavenou podporu pro ftp prenos, coz je vec, kterou v praktickem dvoupanelovem manazeru proste potrebuju a vyzaduju. nasla jsem pouze dodatecne instalovatelny plugin pro ftp, ale to lehlo na faktu, ze byl dostupny jen pro ubuntu verze 9.10 a vyssi (mam 9.04 a upgrade pro me neni resenim). resenim je udajne ho kompilovat. je ale i nejake dalsi reseni? tux jsem po testu odinstalovala, takze nevim, co se (jestli se neco) od jara zmenilo...

    OdpovědětVymazat
  2. Nastavování je dobrá věc, ale těch přípon je moře - než si to nastavíš, chvíli to trvá a někdy to fakt zdržuje. Na druhou stranu se to dělá jen jednou... Ale bavil jsem se s Tomášem a říkal, že uvažuje o převzetí z jiného prostředí - protože tohle je v systému už nastavené.

    Jak s tím souvisí LinuxEXPRES? :-) Nerozumím.

    FTP a SSH (SFTP) to umí, bez toho bych nemohl existovat. Píšu to na začátku, je třeba nainstalovat moduly, nic se nekompiluje.

    OdpovědětVymazat
  3. aha, pockat, ze by to bylo temi moduly? tohle si uz nepamatuju.. je mozne, ze prave v tom je zakopany fail. dekuji. nedavno jsem definitivne vyhodila pomaly gnome commander a pouzivam jen mc, az se mi bude chtit, jeste se tux commanderu asi podivam na zoubek :) nastavovani vidim osobne jako klad a nic nez klad (ac zdlouhavy).

    OdpovědětVymazat
  4. Určitě to bude těmi moduly. Musíš vědět, že ho máš nainstalovat, není tam závislost mezi balíky (což je logické). Hlásí to teda i program...

    Poskytl bych i své nastavení ohledně přípon, ale není to zas nic extra. Každý asi má stejně své oblíbené...

    OdpovědětVymazat
  5. Díky za tip - po přechodu z KDE na Xfce jsem hledal náhradu za Konqueror, a tohle vypadá slibně, umí to spoustu věcí. Co mě ale překvapilo je fakt, že políčko kde se zobrazuje path není editovatelné, nedá se tam prostě psát cesta automaticky doplňovaná s využitím tabulátoru, jak to je snad u všech filemanagerů co jsem kdy viděl - nebo je to nějaká chyba u mě?

    Taky připojování ftp mi připadá kapku krkolomné - prostě napsat url toho ftp serveru do adresního řádku jako je v Konqueroru se mi líbí víc.

    Ale celkově me tux commander příjemně překvapil.

    OdpovědětVymazat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.