pondělí 25. dubna 2011

Software pro stahování fotek z fotoaparátu (v Linuxu samozřejmě)

Každý foťák dnes používá SD kartu nebo jakékoliv podobné médium, které se v Linuxu chová jako běžný (USB) disk. Takže na co speciální program, ptáte se možná. Taky jsem nikdy nic takového nepotřeboval, dokud jsem si nepořídil zrcadlovku. :-) Pak se ukázalo, že kvanta fotek jsou obrovská a 90 % z nich stejně v počítači smažete. Nedalo by se s tím něco dělat ještě na kartě? Dalo.

Rapid Photo Downloader má možná trochu provařený název, ale mám ten pocit, že autor to asi netuší (narážím na "rapid downloader"). Je fotograf a program si napsal, jakožto uživatel Ubuntu, sám. Tím chci říct, že mu žádný, který je v Ubuntu dostupný, nevyhovoval. A protože věděl, co chce a uměl to naprogramovat, vznikla zajímavá aplikace.


Fotky lze stahovat do adresářů, jejichž strukturu si můžete nastavit podle data, času nebo  metainformací - zajímavé mi přišlo členění podle clonového čísla nebo hodnoty ISO. :-) Proč ne, asi to profíci dělají.



Souborům lze taky přiřadit vhodná jména a převést je na malá písmena - to se mi hodně líbí, odpadá tak množství práce.



Nastavení je bohaté, trochu se tam skrývá volba, že fotky se mají při kopírování z karty taky mazat, což mi přijde nejdůležitější. Nebaví mě hledat disk a ručně označovat stovky souborů...

Drobné nevýhody

Nehotový a nekvalitní překlad jsem se pokusil opravit. Přeloženo by mělo být vše, ale zatím jsem nepátral, kdy se to projeví.

Velkou nevýhodou je, že v náhledech neuvidíte fotky uložené v RAWu (u mě přípona NEF). To mě nemile překvapilo. Ale podle fotek mám starou verzi, vývoj pokračuje rychle, takže se třeba brzo dočkáme.

4 komentáře:

  1. Stahovat fotky primo z fotaku je masochismus. Pouzivej nekolikanasobne rychlejsi ctecku karet. Pak neni zadny problem. Alespon ak je to u meho starsiho canonu eos i novejsiho ixusu. Jinak canony jeste ve velkem maji cf karty.

    OdpovědětVymazat
  2. Titulek je kvůli dobrému názvu. Pochopitelně, že vložím kartu do čtečky, nečtu přímo z foťáku. Jde mi o to, že kopírovat gigabajty na disk, pak je mazat na kartě a následně promazávat na disku, je moc práce. Tento program nabízí urychlení minimálně v tom, že sám fotky po zkopírování smaže. A navíc je přejmenuje, to se mi líbí...

    OdpovědětVymazat
  3. Jo takhle. No většina programů na práci s fotkami to taky dělá (to mazání). Stahovat ručně to by bylo fakt šílený.

    OdpovědětVymazat
  4. Tak program od verze 0.4.1 už podporuje náhledy RAW (aspoň s příponou NEF, dál nevím)

    OdpovědětVymazat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.