čtvrtek 28. července 2011

Jak v Linuxu pracovat s fotkami RAW - Darktable

V Linuxu existuje několik programů pro nedestruktivní práci s fotkami RAW (z digitálních zrcadlovek). Několik jsem jich otestoval a nejvíc se mi líbí Darktable. Umožňuje vytvořit sbírku fotek, čímž konkuruje správcům fotek, jako je třeba Digikam, ale to není ta hlavní funkce.

Klíčové funkce Darktable spočívají ve zpracování "formátu" RAW (přesněji řečeno dat uložených do souboru, např. s příponou nef) a "vyvolání" fotky ve formátu jpg. Data jsou nemastná neslaná a různé funkce (úprava expozice, sytosti barev) dodají výsledné fotce náboj.

Ale jsou tady i složitější funkce, které ani neumím pořádně popsat - ekvalizér přidává efekty jako doostření, zjemnění, bloom nebo odšumění. Další série efektů se věnuje úpravě barevné škály nebo přeexpozici, podexpozici či mrtvým bodům. Darktable toho umí skutečně hodně a práce s ním vyžaduje nejen zaškolení, ale hlavně praxi. V porovnání s jinými programy vytváří živé fotky, které lze vytvořit s určitou rutinou poměrně rychle. U jiných programu se mi to tak nedařilo. Ale určitě to bude rukama. :-)

2 komentáře:

  1. Darktable je fajn. Fandím mu. Hlavně to s těma efektama nepřehánět, ať to pak není jako v cirkuse. Na zničení fotky bohatě stačí přeostření nebo přebarvení...

    OdpovědětVymazat
  2. Před pár lety jsem se zabydlel v Picase, kterou teď používám přes Wine. Spokojenost, stačí mi k naprosté většině úprav, upravené fotky ani neukládám (neexportuji), přežívá to i přesuny mezi různými počítači a instalacemi. Do RAWu jsem fotit přestal, protože jsem to nikdy pořádně nedocenil (ok, třeba fotky na tablo jsem do RAWu fotil a následně upravoval v trialu Bible, bylo to fajn, ale upřímně nevím, o kolik by byl výsledek horší, kdybych to pálil rovnou do JPEGu).

    Co mě na Picase štve je neprovázanost s prostředím - po exportu se otevře ten #@$#% Wine Explorer nebo co to je (proč neotevírají standardní systémový prohlížeč...ok, asi to jde nastavit, že), cesty pro ukládání a prohlížení jsou nepřehledné (to nevadí mi, ale rodiče s tím mají problému), aby šlo ze spuštěné prezentace (= pro mě fullscreen prohlížení fotek) smazat fotku, musí se nejdřív nějaká smazat v módu v okně...prostě drobnosti, které to ale celé kazí. Taky jsem po přechodu na rychlejší počítač čekal zrychlení, které se nekoná a některé operace mají nepříjemnou prodlevu (taky jsem si, pravda, koupil foťák s větším rozlišením). Ale celkově je to ok a jsem spokojený - tak mě můžete přesvědčit, že vlastně spokojený nejsem a že mám zkusit něco jiného :-)

    OdpovědětVymazat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.