neděle 20. února 2011

Medit: Malý, rychlý a hodně schopný editor pro různé typy dokumentů a jazyků

Dobrý editor kódu je pro mě základ - pracuji s HTML, PHP, CSS, TeXovými zdrojáky a mnoha dalšími. Potřebuji kvalitní editor. Na Vi(m) jsem si nezvykl, ani Emacs mě nebere. Favoritem býval NEdit (RIP), ale poslední roky používám Medit.

Medit je malý editor, má špatné webové stránky a původně se jmenoval mooedit. Stále se ale vyvíjí - naštěstí. Umí toho hodně a podle mého názor je lepší než Geany (který jsem také zkoušel, ale nesedl mi). Medit je rychlý a snadno ovladatelný - pracovní plocha je skvěle přehledná, přitom mi tam nic nechybí. Souhrn toho, co program dokáže:
  • zvýrazňovat syntaxi mnoha dokumentů, číst různá kódování a měnit konce řádků (ano, funguje na více platformách)
  • používat uživatelské nástroje (spouštět programy)
  • pracovat s inline volbami v dokumentu (typicky je používá Vim) - tzn. načíst nastavení přímo ze zpracovávaného dokumentu
  • používat zásuvné moduly (Python, C, Lua)
  • podporuje skriptování (Bash, Lua), resp. makra v Lua
  • specialitka: vytvoří ze zdrojáku pěkně formátované a barevné PDF
Nevýhodu vidím hlavně v nedostatečné dokumentaci - manuál je velmi stručný, obsahuje sice spoustu potřebných informací, ale mnoho z nich taky ne. Najdete tam hlavně proměnné pro spouštění externích nástrojů a taky funkce pro manipulaci s textem pomocí Lua (pomocí nichž lze vytvořit zajímavou kontextovou nabídku).

Ke čtení: Seriál o textových editorech na LinuxEXPRESu (na Medit se nedostalo), portál o jazyku Lua a seriál o Bashi.

2 komentáře:

  1. Vlasto vydrž! Vytrvej! Ten Vim dáš!!! :-)

    Velmi podobný je SCiTE, také bleskově rychlý, nabitý funkcemi a má Lua plugin. Má fakt hodně funkcí, ale je docela "hnusný":

    http://www.scintilla.org/SciTEImage.html

    OdpovědětVymazat
  2. Že bych to přece jen s tím vimem zkusil? Ještě plánuju otestovat Scribes, Scite jsem taky zkoušel, ale je to jen komponenta, kvalitní editor si představuju jinak.

    OdpovědětVymazat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.